Vanwege het innovatieve karakter van het gebruik van smart glasses in de logistiek is er vanuit de overheid een subsidie beschikbaar gesteld voor Arox Logistics IT om dit product uit te ontwikkelen. De WBSO subsidie maakt het bedrijven makkelijker om risico’s te nemen op het gebied van ontwikkeling van nieuwe producten. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland was enthousiast geworden van het project dat Arox Logistics IT uitvoert en heeft mede hierom een interview afgenomen met haar directeur; Arno Bruining. Het artikel leest u hier onder.
Interview over smart glasses in de logistiek
De winstmarges in de logistieke sector zijn klein. Als een bedrijf door efficiënter werken en minder fouten 20 tot 25% kosten kan besparen, is dat veel. Met de software van Arox op de Smart Glasses is dat mogelijk. De bril scant artikelen, waardoor medewerkers beide handen vrij hebben. Dit maakt de kans op fouten bij de orderpicking marginaal. Door de WBSO durfde Arox het aan dit ontwikkeltraject met onzekere uitkomst te starten.
“Ons bedrijf is gespecialiseerd in IT-oplossingen voor logistieke processen”, zegt Arno Bruining, directeur van Arox. “Een aantal jaren geleden was op het Mobile World Congres in Barcelona de presentatie van de Smart Glasses. Dit was een consumentenproduct waarmee de gebruiker bijvoorbeeld foto’s kan maken. Wij zagen in die slimme bril mogelijkheden voor de logistieke sector. De foutmarge bij bijvoorbeeld orderpicking is relatief groot. Dat komt bijvoorbeeld omdat medewerkers vergeten artikelen te scannen als ze beide handen nodig hebben om artikelen uit schappen te halen. Dat zijn dure fouten, want er volgen telefoontjes en artikelen moeten omgewisseld worden. Door de foutmarge te beperken is er dus veel efficiëntiewinst te behalen.”
De bril scant
Arox ontwikkelde software voor de slimme bril speciaal voor magazijnen. “Door het glas ziet de medewerker welk artikel hij moet pakken en waar; de bril scant automatisch het artikel. Om de interactie tussen gebruiker en de slimme bril nog effectiever te maken wordt gebruik gemaakt van een Smartwatch, hierop kan de gebruiker aangeven hoeveel stuks verzameld zijn.”
WBSO: steun in de rug
Het kostte Arox anderhalf jaar om de software voor de bril te ontwikkelen. “Lastig in een innovatief traject is dat er weinig informatie beschikbaar is. Daardoor ben je relatief veel tijd kwijt en weet je bovendien niet of iets werkt. Door de WBSO durven wij het aan om dit ontwikkeltraject – met onzekere uitkomst – te starten. Daarnaast ervaren wij het als een stimulans om te blijven innoveren. En financieel is het ook een flinke steun in de rug.”
Met de WBSO helpt het ministerie van Economische Zaken bedrijven om de financiële lasten van research en development (R&D)-projecten te verlagen.
Verbeteringen
Bruining vertelt dat zijn Smart Glasses in 2016 op de markt komen. “Naar aanleiding van de pilots bij onze klanten hebben wij een paar verbeterslagen doorgevoerd.” Hij legt uit dat een van de lastigste aspecten bij de ontwikkeling de inscantijd is. “Zeker in een variabele omgeving met lichte en donkere plekken. Ook heeft een standaard camera een aantal seconden nodig om scherp te stellen. Dat is te lang voor snelle orderpicking.”
Een andere zaak die de aandacht vroeg was het gebruik van barcodes. “Scannen van een QR-code gaat sneller, maar deze zitten meestal niet op stellingen en verpakkingen. Daar moesten we de software dus op aanpassen.”
Wensen van klanten
“Daarnaast merkten we in de proefprojecten en door gesprekken met klanten dat er nog meer wensen waren om het werkproces efficiënter te maken. Zij vroegen ons bijvoorbeeld: kunnen we met deze bril pallets en vrachtwagens ook beter beladen? Ook met dit idee zijn we aan de slag gegaan. Op dit moment ontwikkelen we een algoritme voor het efficiënt stapelen van dozen en producten. Ook voor dit project vroegen we zelf WBSO aan. Het idee is namelijk heel interessant. Je kunt met behulp van de Smart Glasses vrachtwagens veel beter laden, wat het milieu ten goede komt.
Beter stapelen
Of beter stapelen überhaupt mogelijk is, is nog de vraag. “Er komen veel aspecten bij kijken. Het gaat er niet alleen om wat je moet vervoeren, maar ook hoe je de dozen en producten vervoert en plaatst. Op een andere kant zetten kan efficiënter zijn, maar is niet altijd mogelijk. Net zo min als zachte materialen onderin een container zetten.” Maar als het Arox lukt om een algoritme voor belading te ontwikkelen, dan komt dat hele ketens ten goede. “Want ook in winkels hoeft men dan niet meer te zoeken op welke pallet welk artikel staat.”
Bron: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland