Spinder Design uit Drachten maakt functionele meubels van staal. Het bedrijf staat vooral bekend om sterke en duurzame oplossingen voor in de hal, zoals kapstokken, spiegels, schoenenkasten en schoenenrekjes. De belangrijkste focus van Spinder Design ligt op de business-to-business markt. Daarnaast biedt het bedrijf sinds een paar jaar een dropshipment methode aan en sinds kort richt het zich ook rechtstreeks op de consument. Het groeiende aantal dropshipment bestellingen maakte het noodzakelijk om de logistiek aan te passen. Arox Logistics IT uit Hoogezand heeft Spinder Design geholpen om het logistieke proces voor e-commerce te optimaliseren.
Spinder Design begon 50 jaar geleden met het produceren van stalen artikelen, zoals fietsdragers en tuinmeubelen. “We onderscheiden ons doordat we echt goed zijn in het bewerken van staal. Al onze artikelen zijn afgewerkt met een fijnstructuur poedercoating”, legt Anna Venema, marketingmanager bij Spinder Design, uit. “Dit zorgt ervoor dat er geen roestvorming ontstaat en het geeft een kwalitatieve uitstraling. We lopen vooraan als het gaat om het signaleren en inspelen op trends. Een goed voorbeeld is onze schoenenkast, één van onze best verkochte producten.” Gerard de Haan, die bij Spinder Design verantwoordelijk is voor de inkoop, vult haar aan: “Onze artikelen zijn sterk en duurzaam en gaan een leven lang mee. En het design is tijdloos.”
Online boost
Eerst richtte Spinder Design zich voornamelijk op de business-to-business markt. Zo leverde het bedrijf aan grote meubelzaken, woonwinkels en online winkels. “Onze artikelen zijn heel geschikt om online te verkopen, je hoeft ze namelijk niet te voelen of te testen”, vertelt Anna. “Goede foto’s zijn daarin belangrijk. Daarnaast beschikken onze artikelen over een geschikt formaat om te kunnen versturen. Online hebben we echt een boost gekregen. We verkopen veel in ons eigen land en in Duitsland en sinds een aantal jaren ook in Scandinavië en België.”
Kort geleden heeft Spinder Design een webshop gelanceerd, waar consumenten rechtstreeks kunnen bestellen. “We willen onze zichtbaarheid vergroten en in de toekomst ook via social media producten gaan aanbieden. Dankzij een multichannel strategie willen we het koopproces inclusief transport zo makkelijk mogelijk maken voor de eindconsument.”
Hoogwaardige producten vragen om krachtige logistiek
Het succes van Spinder Design bracht uitdagingen met zich mee in hun magazijnbeheer. “We groeiden, maar ons magazijnsysteem kon dat tempo niet bijbenen”, legt Gerard uit. “Onze magazijnmedewerkers liepen met briefjes door het magazijn. Om dit proces te verbeteren zijn we gaan samenwerken met Arox Logistics IT.”
Slimme software voor WMS en transport
Arox heeft voor Spinder Design een Warehouse Management System (WMS) geïmplementeerd. “Arno Bruining van Arox heeft ons daarnaast geholpen met slim magazijnbeheer”, vertelt Gerard. Het magazijn is helemaal opnieuw ingedeeld: zo hebben alle stellingen een QR-code gekregen. De orders komen nu allemaal binnen in het WMS en worden doorgeschoten naar de scanners van de magazijnmedewerkers.
Met slimme software worden de producten goed overgedragen aan geschikte vervoerders. “We kunnen nu veel efficiënter en sneller de orders pikken”, aldus Gerard. “En we hebben altijd een up-to-date overzicht van onze voorraad. Dankzij het WMS en de nieuwe werkwijze met slimme software van Arox heeft Spinder Design een complete oplossing voor opslag en transport. Wij werken veel efficiënter en onze producten worden zo optimaal mogelijk geleverd aan de klant. Een enorme sprong voorwaarts!”
Bron: Warehouse Totaal
14 november 2023