Hij komt uit een logistieke familie, heeft bedrijfskunde gestudeerd en kan ook nog software bouwen. Een logistieke procesverbeteraar is het. Het kan beter, sneller, efficiënter en de mogelijkheden van slimme brillen zijn eindeloos.
Arox is een logistieke IT- dienstverlener, waar elf man iedere dag op zoek zijn om logistieke processen beter, sneller, efficiënter en veiliger te laten verlopen. Ze nemen en krijgen de ruimte om na te denken, om de kracht van nieuwe ontwikkelingen te benutten voor hun klanten.
“Wil je in logistieke processen iets verbeteren, dan moet je begrijpen hoe het werkt”, zegt Arno Bruining van Arox. “Mijn hele familie zit eigenlijk in de logistiek, en ik heb meer met computers. Dat is wat ik combineer. Samen met klanten studeren op het verbeteren van processen vind ik gaaf.” En dat lukt goed, want z’n bedrijf heeft inmiddels klanten in Zweden, de Verenigde Staten en Canada.
“We willen ons onderscheiden van anderen, we willen innovatief zijn. Voortdurend kijken we welke ontwikkelingen er zijn en wat wij daar concreet mee kunnen. Geen mooie verhalen, wel concrete oplossingen. Met de Smartglass zijn we een jaar bezig geweest; het idee hadden we snel, maar daarna moet je het in de praktijk waarmaken.”
Hij laat me het Arox- filmpje zien waar in een distributiecentrum een vorkheftruckchauffeur is uitgerust met een Smartglass. Door koppeling van logistieke systemen aan de Smartglass- functies krijgt de chauffeur directe informatie over waar de pallet naar toe moet, hoe ver de afstand tot de stelling of het dock nog is, in welke stelling of wagen de pallet moet.
Waar nu nog overal chauffeurs met een handscanner in het rond rijden en met een hand sturen, rijden straks de chauffeurs met twee handen aan het stuur, zijn ze seconden per handeling sneller en is er meer waarborg vanuit het systeem op iedere handeling. “Dit is het begin, het is het topje van de ijsberg. We weten nog lang niet welke mogelijkheden het biedt, maar dat we er in logistieke processen veel mee kunnen, is voor ons wel duidelijk.”
Toch benadrukt Bruining, wil hij vooral met beide benen op de grond staan. “Het gaat er om dat je je woorden in daden kunt omzetten, doen wat je belooft.” Ontwikkelingen concreet kunnen toepassen, dat is wat hij wil. En systemen bouwen die de klant volledig gebruikt. “Wat heb je aan dure systemen waarvan je maar dertig procent gebruikt? Wij bouwen maatwerk voor onze klanten, zodat zij hun logistieke processen beter kunnen uitvoeren. Dat is gaaf en dat blijven we doen.”